حماقات حركية
هل تذكرون قصة سيدنا موسي عليه السلام ورجل بني اسرائيل الاحمق الذي دخل في صراع مع احد جنود فرعون
واستغاث بسيدنا موسي عليه السلام وقام سيدنا موسي بالتدخل للدفاع عن هذا الرجل مما ادي الي استعداء فرعون ونظامه علي سيدنا موسي عليه السلام مما اضطر سيدنا موسي للهروب من مصر
هذه القصة اكبر درس يستفاد به منها هو كيف يتسبب بعض المنتمين
الي الدعوات وحركات الاصلاح واي تجمع بشري يمتلك مجموعة من المبادئ والقيم بحماقتهم وسلوكهم الغير مسؤول في الاساءة للمؤسسة او الفكرة التي ينتمون اليها واثارة المشاكل حولها واتاحة الفرصة امام المتربصين بها لشن
حملات التشويه والتشهير ضدها
تذكرت هذه القصة وذلك الدرس عندما وقعت عيني علي صور ما يسمي بالعرض العسكري الذي اقامه طلاب الاخوان
تذكرت هذه القصة وذلك الدرس عندما وقعت عيني علي صور ما يسمي بالعرض العسكري الذي اقامه طلاب الاخوان
بجامعة الازهر والمنشورة علي صفحات جريدة المصري اليوم تلك الصور التي توضح لنا مجموعة من الطلاب يرتدون ملابس اقرب الي زي الميلشيات العسكرية او المجموعات العسكرية المقاومة بفلسطين وذلك ردا علي قيام ادارة كلية
الطب بفصل بعض القيادات الطلابية نتيجة مشاركتهم في تشكيل الاتحاد الحر
واذا اردنا ان نحلل الموقف فسنجد الاتي
قيام الطلاب باقامة انتخابات الاتحاد الحر نتيجة لقيام ادارات الجامعات بتعيين مجالس الاتحادات الرسمية بايعاز من
الامن ولاقت تلك الخطوة التشجيع والمساندة من جميع المهتمين بالشان الطلابي والحياة السياسية
قامت ادارات الجامعات بتحويل مجموعات من الطلاب الي التحقيق وتم اصدار قرارت فصل تعسفي ضد هؤلاء الطلاب
وذلك هو السلوك المعتاد من تلك الادارات المنبطحة امام الاجهزة الامنية
اعتصم الطلاب بالمدينة الجامعية لمدة ثلاثة ايام وهذا الامر من حقهم الذي يكفله الدستور والقانون المصري اعتراضا علي تلك القرارات
حتي الان الاحداث في النطاق الطبيعي ولا تسئ الي الطلاب باي قدر حتي قامت مجموعة من الطلاب بارتداء ثياب غريبة
الشكل والقيام بعروض قتالية يدوية وتشكيلات اقرب الي الفرق العسكرية لا يجوز ابدا وباي شكل من الاشكال استخدامها في القضايا الداخلية واحداث تخص المجتمع المصري حتي وان تعرضوا لظلم بين وهذه هي سياسة جماعة
الاخوان دائما فيما يخص الشان الداخلي فالحوار والنقاش هو المسار الوحيد وان تعذر نتيجة تعنت الجهات التنفيذية او
انبطاحها امام رغبات الاجهزة الامنية فلدينا القضاء المصري هو الملجأ والملاذ لوقف هذا الظلم لا ان نقوم بتوجيه رسائل تهديد للداخل مخالفين بها ثوابتنا وسياستنا وما تربينا عليه في جماعة الاخوان المسلمين
المتضررين من جراء هذا الحدث
اعتقد ان المتضرر الاكبر من هذا الحدث هو جماعة الاخوان حيث ان الجماعة تعاني اشد المعاناة من حملات الاعلام
الحكومي عليها وكذلك تخوفات وتشككات البعض سواء من النخب او المؤثرين او العوام وهذا الحدث سيعطي فرصة ذهبية لمروجي حملات التشويه والتشهير ان يمارسوا هواياتهم القميئة بمنتهي الاريحية وكذلك سيزيد من تخوفات
وتشككات قوي المجتمع التي لا تعرفنا جيدا واتوقع ان ياتي من يتهم الجماعة بامتلاك جهاز عسكري وان ما تم في جامعة الازهر هو قمة جبل الجليد فقط وان هناك اضعاف هذا غير ظاهر وسيظهر في الوقت المناسب او ان الجماعة
تطلق خطاب تطميني تجاه المجتمع ولكنها تمارس علي ارض الواقع خلاف هذا الخطاب بل وتمتلك ادوات الخطاب الاخر
والكثير من الافتراءات التي اعطينا المتربصين طرف الخيط ليكملوا هم ويبدوا ان جماعة الاخوان مكتوب عليها ان تبني وتشيد في سنين ثم ياتي احد الحمقي ليهدم ويخرب في ساعات
ثاني المتضررين من جراء هذه الفعلة هي الحركة الطلابية نفسها وستتضرر علي المستويين الداخلي والخارجي والجامعي
ثاني المتضررين من جراء هذه الفعلة هي الحركة الطلابية نفسها وستتضرر علي المستويين الداخلي والخارجي والجامعي
واقصد بالداخلي هو داخل الجماعة حيث من المشهور عن الطلاب اندفاعهم وعدم التزامهم بسياسات الجماعة والكثير
من تلك الامور وتاتي هذه الحادثة لتؤكد تلك الاتهامات علي الحركة الطلابية الاخوانية وتزيد من حالة ضعف الثقة عند
تلك القطاعات تجاه الطلاب وحركتهم وممارساتهم مما ينعكس بالسلب علي تعاون ودعم تلك القطاعات للحركة الطلابية الاخوانية
اما خارجيا فبعد ما حققته الحركة الطلابية من انجازات خاصة العامين السابقين بحركتهم المنضبطة والفعالة تجاه القضايا
اما خارجيا فبعد ما حققته الحركة الطلابية من انجازات خاصة العامين السابقين بحركتهم المنضبطة والفعالة تجاه القضايا
الداخلية وخاصة الاصلاح السياسي والحريات العامة وقدرتهم علي كشف وفضح الممارسات القمعية للنظام بل وتطور الامر لمواجهة تلك الممارسات بتحركات ايجابية فوجدنا نموذج لمؤسسة طلابية كاملة ممثل في اتحاد الطلاب الحر ولاول
مرة في المجتمع المصري يجرؤ احد قطاعاته علي تصعيد المواجهة بالسبل السلمية والمشروعة الي هذا السقف واما الان فبعد ما حدث فاعتقد ان هذا الحدث سيؤدي الي اعطاء فرصة ذهبية للمتربصين بتجربة الاتحاد الحر ومطالب
الحركة الطلابية بلائحة طلابية عادلة واطلاق حرية العمل السياسي الطلابي داخل اسوار الجامعة في شن حملة ضارية
علي تلك المطالب والواقفين ورائها بالاضافة الي ما ستخسره الحركة من دعم وتشجيع بعض النخب السياسية واعضاء هيئات التدريس لهم ولمطالبهم العادلة
اما جامعيا فمن المعروف عزوف عموم الطلاب عن التفاعل والمشاركة السياسية وان كان ذلك العزوف قد بدأ يخفت بنسبة قليلة في الاعوام السابقة نتيجة للحراك السياسي الذي شهدته مصر فتاتي تلك الاحداث لتزيد الهوة بين عموم
الطلاب والكيان الطلابي المؤثر في الحياة السياسية الطلابية وهو طلاب الاخوان مما يضعف من التفاعل الطلابي مع ما يطرحه هذا الكيان من رؤي وما يقيمه من نشاطات
اما علي مستوي الصف الداخلي لطلاب الاخوان فان امر كهذا له من التاثيرالسلبي عليه ليس بالقليل فان اول ما يتلقاه
اما علي مستوي الصف الداخلي لطلاب الاخوان فان امر كهذا له من التاثيرالسلبي عليه ليس بالقليل فان اول ما يتلقاه
الشاب داخل الاخوان هو منهج التغيير الخاص بالجماعة والذي من اهم خصائصه الدعوة بالحسني والتدرج وعدم
استخدام العنف او القوة واحترام قوانين ونظام الدولة فياتي هذا الحدث فيؤثر سلبيا علي رسوخ تلك الافكار لدي الشباب ويعزز عند البعض منهم مشاعر استخدام القوة والمواجهة وان كانت هذه المشاعر سرعان ما تتلاشي لعدم احتواء
مناهج الجماعة وثوابتها علي ما يدعم هذا الامر الا انه يؤدي الي حدوث بعض البلبة وعدم وضوح الرؤية لدي المتاثرين منهم
خطوات يجب ان تتم
اولا يجب ان يصدر اخوان جامعة الازهربيان اعتذاري عما قام به البعض وتوضيح مخالفة هذا لمنهج الجماعة وثوابتها الفكرية
ثانيا يجب ان يتم اجراء تحقيق داخلي للوقوف علي اسباب اقامة هذه الفعالية ودوافعها ومراجعة متخذ القرار اذا ثبت ان
هناك تعمد في اقامة تلك الفعالية
ثالثا يجب ان يتم مراجعة كل الافراد المشاركين في تلك الفعالية وتوضيح مدي مخالفة هذا الامر مع ثوابت جماعة الاخوان
رابعا اسجل اعتراضي الشديد علي البيان الذي اصدره طلاب اخوان جامعة الازهر نافيين فيه ما قالته جريدة المصري
اليوم حيث ان الصور التي نشرت لا تتسق ابدا مع سيناريو الاحداث الذي طرحوه وارجوا ان يكون لدينا من الشجاعة ما يجعلنا نواجه اخطأنا ونعترف بها
واخيرا كلمة لمن شارك في هذا الحدث تفكيرا وتنفيذا ودعما اتقوا الله في الجماعة والشباب الذي بين ايديكم واعلموا ان
لاخوان الان ينظر اليهم علي انهم هم الامل وان كل كلمة تصدر وفعل يتم من افراد او مؤسسات الجماعة يخضع للتحليل
والتقييم والتاويل وان ما كان يتم في الماضي من بعض الافعال والاقوال الغير متسقة مع منهج وسياسة وفكر الجماعة لا
يمكن ان يتم الان حتي ولو كان بغير قصد او حسن نية فكم من الاوقات ستهدر في الرد علي المسيئين وكم من الافراد
سوف تفقدهم الجماعة من المتعاطفين وكم من ابناء الحركة الطلابية الذين سيتعرضوا لاجراءت عقابية من الادارات والاجهزة الامنية وكم من المساحات التي ستخسرها الحركة الطلابية كانت قد اكتسيتها في الاعوام السابقة بالكثير من
التضحيات والثبات والمثابرة وارجوا ان يكون هذا المقال وغيره سبب لتغيير قناعات الافراد الذين قاموا بهذا الحدث
واعتقد انهم سيكونوا كثير واما الذين سيصروا علي جدوي ما فعلوه فليس لي الا ان اقول لهم كفاكم حمقا لان
المشرحة مش ناقصة قتلي "ارجوا ان تكونوا قد فهمتم
ويللا مش مهم
هناك ٢١ تعليقًا:
اللهم اشف قومي فإنهم لا يفهمون.
السلام عليكم
ياأ.مجدى انت اعلنت فى اول مدوناتك انك بتكتب الكلام ده بهدف الصدق مع النفس وبهدف الإصلاح الداخلى
السؤال هنا : هل قمت يا أ. مجدى بمحاوله اصلاح الموقف الذى كتبت عنه عن طريق المسارات الصحيحه داخل الجماعه اولا قبل النشر ( أوليس هذا هو الاصلاح الداخلى - والقدره على نقد الذات بهدف الإصلاح )
هل توجهت الى المسئول عن الأزهر بهذا الكلام قبل النشر وهل وافق أم رفض وفى حالة رفضه انا اعرف انك من الممكن ان تصل بسهوله لمن هو اعلى منه اداريا
أوليس ما سبق هو المسارات الصحيحه للإصلاح !!!!أم ماذا
نقد الذات يكون داخل الذات وفى هذه الحاله الذات هو الجماعه
اللهم اخلص نوايانا لوجهك الكريم
السلام عليكم؛
والله اللي حصل حاجة تجنن بس انا عموماً ضد جلد الطلاب الى ما لا نهاية و لازم نسيب لهم فتحة يخرجوا منها . . احنا يا مجدي كنا بنقعد نلطم ان الطلبة ارتدوا مسوح الحكمة وتركوا طيش الشباب وده كان بيجننا.
ما فيهاش حاجة لما يرتكبوا حماقة كبرى زي اللي عملوها ويتعلموا منها الصح من الغلط ويتخرجوا وييجي شباب غيرهم يغلطوا ويتعلموا . . وبعدين اذا كانوا اللي عملوه غلطة فأكيد اللي احنا عملناه يصنف تحت بند الجريمة التي لا تفيد
فضلاً عن ده الطلبة بيقولوا ان ليهم مبرر قد يكون مفسراً لتلك الحركة الغير مقبولة وهي انهم اتتهم تهديدات من الأمن انهم "هايسيبوا عليهم بلطجية زي بتوع جامعة عين شمس" واظن الرسالة واضحة يا صديقي وممكن تطير عقل اكثر الشيوخ حكمة فما بالنا بشباب في عنفوان قوته ولياقته وفي حضيض الشعور بالإضطهاد والظلم والتهميش . .
عموماً ربنا يغفر لهم ويسامحنا لأننا برضه اكيد عملنا حاجة غلط وهو توارثوها عننا زي ما احنا توارثنا اخطاء عمن سبقونا . . أنا فعلاً عندي شعور "جزئي" بالذنب
يا مجدى يا ريت كتاباتك تدينا إيحاء إنك من الإخوان ومعترض على بعض التصرفات
مش إنك من اللى مستنيين للإخوان غلطه ويعلق ليهم المشانق بالأخص لو شوية طلبه خبرتهم قليله
واحنا وانت بالذات يا مجدى لما كنت فى سنهم كان لينا شطحات شبه دى وأكتر شويه
هيييه . . دنيا؛ لو انا ذاكرتي سليمة الأخ مجدي ده تقريباً من 8 سنين عمل مجزرة في جامعة القاهرة
كان الطلبة معتصمين داخل قبة الجامعة وامامها والأخ مجدي اللي لا كان ليه لا في الطور ولا في الطحين فجأة خدته الحمية وقام فاتح شنطة واحد زميله وطلع فرمانشين او ثلاثة وشاور بيهم للأمن وهو بيهز ايديه في صيغة تهديدية وكانت النتيجة المحتومة اننا تقريباً اتنفخنا وععد لا بأس به فضل هربان بره البيوت ييجي 3 ايام
وان كنت ناسي افكرك
طبعاً انا مش عارف ايه دخل الفرمانشات في الموضوع ولا مين اللي امر انها تيجي
بس اللي متأكد منه انها اكيد حادثة من حوادث مجدي اللتي ما كانتش بتخلص
يا جماعةاحناكلنا عندنا اخطاء واحنا في الجامعة وكتير من جامعتنا كانت بتقوم بالشكل ده بل وكتير كان العرض بيكون حقيقي في خناقات وماشابه ذلك وايوه وفرمنشات جامعة القاهرة مشهورة اوي
بس ده خطأ وكلنا معترفين بيه
واظن هنا مجدي لانه شاعر بالخطأ ده اللي هو ارتكب فعلا زيه
من المنطلق ده بيذكر ويقول ان الحدث ده مرفوض
الحدث ده فيه التزام من اكثر من 3 سنوات أن يختفي من الجامعات مش عشان شكلنا يبقي حلو لا عشان هو غلط
أمر ميصحش
بيضيع كل اللي احنا بنعمله
والخطأ ده مش قليل يا اسلام
كان ممكن يكون قليل في وقتنا احنا ان ادركنا مكنش عالي ولا واعي
لكن دلؤتي الحدث ده بيضيع جهد كبير اوي اتعمل عشان الاتحاد الحر يتكون ونرجع حاجة مختفية من زملن اسمها اتحاد عام طلاب مصر
وانت عارف عقول الناس بتاعة الازهر يبقي لاوم يكون ليها وقفة شديدة عشان الطلاب دول حيكبروا حيكونوا متنفذين في الجماعة , يبقي ساهم الحدث ده في تصحيح امخخاهم وتعديل فكرهم وسلوكيتهم التي ا تعبر عن نهج وحركة الجماعة
ايه يا رجالة
هو ليه في ناس مصرة تقلب الموضوع لخناقة وتكسير واتهامات شخصية ولا كاننا في حرب ضروس
وليه في ناس بتفتكر ان كتاباتي وخاصة في النقد الداخلي هي تشفي او اساءة الي الجماعة او الافراد وعليه هتلاقي واحد بيشارك علشان يتشفي او يسئ الي شخصي
يا جماعة الموضوع اكبر من كدة بكتير وابسط من كدة بكتير
انا اللي عاوز اعمله هو استغلال مساحة او مسار اعلامي في التوجيه والتفاعل الداخلي لان ده حق للاخوان لانهم اصبحوا مجتمع مترامي الاطراف ومتنامي العدد وعليه فان وسائل الاعلام هي الانجح في الوصول الي هذا المجتمع فارجوا ان يتم التعامل مع الموقف هكذا
الاستاذ احمد نزيلي
ارجوا منك الرجوع الي تدوينة يا رب يفهموني صح علشان تعرف انا اقصد ايه بكتابات النقد الذاتي
ثانيا انا لااناقش امر لاي عرفه الجميع انا اناقش حدث تتكلم مصر عنه الان صحافة وتليفزيون ونت والكل راي وسمع وشاهد وهناك امر اخر وهو انه ليس معني ان كلامي او متابتي هنا ان مسارات النقد والاصلاح متوقفة داخل الجماعة بل هو نوع من انواع الاستفادة الاكثر بطرح النقد علي عدد اكبر حتي تنتشر الفائدة
الاستاذ اسلام لطفي ازيك يا صاحبي انت عندك حق في اللي انت قلته ان الشباب لازم يكون نتقدم ومنفعل ومتحمس ويقوم الاخرين بضبط هذا الايقاع ولجمه وانا اتذكر انني عندما كنت طالب كانت تستفزني بعض الصغائر وكنت اعتقد ان هذه هي نهاية العالم ولكنني عندما كنت ارجع الي من هو اكبر كان يبصرني ويفتح لي افاق كنت لا اعرفها وهذا ما كنت اتمناه بالنسبة لما حدث في الازهر وانا عندما اتحدث عن الامر اتحدث عن الطلاب والمشرفين الاثنان شركاء في الامر علي قدم المساواة
ازيك يا عم عبد المنعم يا ناصفني امام جحافل المهاجمين وارجوا ان يكون تعليقك اوضح للاخرين جزء مما كنت اقصده
الاستاذ اللي دخل بدون اسم ارجوا منك انك تظهر شخصيتك علشان الاسلوب ده غير لائق يا عم المتحضر والمؤدب واذا كان عندك اي رسالة او تعليق مهما كان قسوته اكتبه بس باسمك علشان اعرف اناقشك او اعرف انت بتشارك علشان الافادة ولا المشاركة وراها نفسية مريضة ناقصلها خطوة وتصاب بتبول لا ارادينتيجة الاحقاد والضغائن اللي مالية جوانبها وفي الاخر ما علينا اخشلك في الموضوع علي طول
انا يا سيدي لي من الحماقات الدعوية الكثير ومن الممكن ان اسرد لك مواقف واحداث سواء علي المستوي الداخلي في الاخوان او علاقتي بالبيئة الخارجية اكثر مما ذكرت ولكن نتيجة انني وجدت من يوجهني ويبصرني بعيوب حركتي وفهمي واحيانا سلوكي تطورت ونضجت وعليه فانا لاادعي الملائكية او العبقرية ولكنني اريد ان اقوم بدور تبصيري او ارشادي وهذا واجب الجماعة علي
اما بالنسب للواقعة التي ذكرتها فانت قمت بخلط الاوراق ببعضها البعض اما عن جهل فكان الاولي ان تسال عن حقيقة الموقف او عن تعمد وهذا امر غير اخلاقي بالمرة
اولا يا سيدي انا كنت من المسؤلين عن هذا العمل
ثانيا يا فاضل انا لم اقم بما قلته بتاتا
ثالثا يا محترم نحن اخطانا ككيان كامل وقام الاخوان بمراجعة كل من شارك في هذا العمل بدء من المسؤل عن الجامعة حتي اخر فرد وعرفنا في وقتها كم كنا مخطئين واعتقد انه لو كان في وقتها نت ومدونات كنا سنجد من يتكلم عن حماقات جامعة القاهرة
يا أستاذ مجدى أنا أصلاً مختلف معاك من حيث المبدأ وأيضا مختلف معاك حتى فى مدونه يا رب تفهمونى صح
و إللى أنا أفهمه فى موضوع نقد الذات أنه من الممكن أن يقوم به الفرد مع نفسه .
أو المؤسسه أو الجماعه مع نفسها
ففى حالة نقد الفرد نفسه ذاتياً يكون هذا النقد بينه وبين نفسه وليس على ملأ ... ونحن لم نرى أحد الأفراد يقوم بنقد نفسه ذاتياً فى التلفزيون أو على النت إلا لو كان له هدف غير هدف الإصلاح مثل أنه يريد شهره أو يعرف عنه
أنه كاتب جيد ...... أو غيره
وفى حالة نقد الجماعه نفسها نقداً ذاتياً إما أن يتم ذالك عن طريق الجماعه مثله فى هياكلها الإداريه أو يتم عن طريق أفراد الجماعه
ففى حالة أن تقوم الجماعه بنقد نفسها نقداً ذاتياً فذلك تم فى الفتره السابقه وأنت تعلم حيث وصلت الجماعه إلى قناعه أنها فى حاجه إلى تطوير إدارى وكان على أثره أن تم عمل اللوائح الجديده وتمت الإنتخابات الداخليه ............. وهذا مثال
وفى حالة قيام أفراد الجماعه بالقيام بالنقد الذاتى للجماعه بهدف الإصلاح (وأؤكد : بهدف الإصلاح) فيجب أن يقوموا بهذا من خلال المسارات الصحيحه للجماعه حتى يؤدى هذا إلى إصلاح
وفى حاله قيام الأفراد بهذا النقد على صفحات النت والجرائد والتلفزيون سيكون هذا كشفاً للسلبيات وساعتها لن يكون بغرض الإصلاح ولكن بأغراض أخرى وفى هذه الحالة عند الحكم على الأفراد أن لهم أغراض أخرى غير الإصلاح لا يمكن أن نقول لهم أنكم تحكمون على الضمائر لأن واقع الأمر انها أعمال وليست افكار فى الضمائر
وكما قيل ..... تقوا الشبهات)
التعليق اللى فات بتاعى أنا أحمد نزيلي
ربنا يهديك يا احمد يا نزيلي
انت رديت على اللى مش كاتب اسمه رد جامد وقلت له انك عايز تتناقش معاه بمنطق وبعقل
وبالتالى ردك عليا ليس فيه منطق أو عقل
يا ريت تناقشني فى كلامى من غير ما تقوللى ربنا يهديك أو تقودللى اقرأ المدونه اللى اسمها كذا
وللا ايه
اللى فات يبقى ردي
ربنا يهدينا جميعا، و يرحمنا من الإيجابية الغلط!
مش عارف حكاية النقد الذاتي يكون داخلي داخلي محتاج تمعن في التفكير
بس اللي انا حاسس بيه دلؤتي اننافي الجماعة محتاجين هزات شديدة عشان تفوق الناس اللي عايشة في عصر وغير عصر الجماعة
والناس اللي بتتكلم بخطابأصولي ومتخلف عن الجماعة تماما
ليه لا نتعامل مع الجماعة علي انها كيان مصري مفتوح فيه الرأي والرأي الاخر
ليه مصرين ان الجماعة هي بيت العائلة المغلق اللي المفروض محدش يعرف جواه ايه
او زي اللي عنده بنات وخايف انهم يطلعوا الشارع
الجماعة وصلت لمستوي من النضج اكبر من حكاية النقد الداخلي
وان افراد الجماعة يتكلموا بكل احترام ودون تجريح
لكن احنا معندناش اسرار
اللامن يعرف عننا اللي احنا منعرفوش عن نفسنا
يبقي نخبي ايه وليه
الباحثين المحترمين زي الشوبكي وضياء رشوان عندهم كم من الداتا والمعلومات عننا اكثر من اللي ساعتك تعرفها
فاضل ايه مش معروف
فاضل ان فيه عقول غير ناضجة بأكد انها بتتحرك علي خلاف حركة الجماعة وعلي خلاف نهجها
والجماعة بتضار منهم اكثر ما بستفيد
ونموذج طلبة الازهر ومن وراءهم دليل
ونموذج طلبات الاستاذ علي لبن وفتواه الغريبة بجلد الصحفيين واعدام نظيف
النقد الذاتي هنا مقدرش يوقف الاستاذ علي لبن رغم ادائه مخالف تماما لاداء الكتلة البرلمانية واداء الجماعة نفسها
اذن هنا يكون مطلوب اننا نتكلم عشان اللي مش مننا يتأكد من خلال هذا الحراك ان الجماعة واعية وناضجة وبتقيم نفسها وبتحاسب نفسها قدام الناس
انا عايز اقول للمعترضين انا جالي تعليق من واحد مننا من الاخوان قالي علي الاعتذار اللي طلبة قدمته انه أشبه باعتذار بابا الفاتيكان
الاعتذار الاوجب ان الجماعة تعلن انها حتقق مع المخطئ في موضوع الازهر وتعلن ده للناس كلها
لان ده دليل النقاء
الوضوح والشفافية هي اسلم الطرق لتصحيح صورة الجمتاعة اللي انا بأكد أن قلة مش فاهمة بتحاول تشوه صورتها
انا ليه اضافة بس ودي لمجدي انا متفق مع ناس اتكلمت معاها ان العنوان فقط مش مناسب من تقول حماقة حركية أو اداء أحمق
لان اللي حصل ملوش علاقة بالدعوة من اساس اللي كان تنفير مش دعوة
صباح الخير يا رجالة
والله يا منعم انت انسان مهذب
وفعلا طلبك في محله وانا غيرت فعلا اسم الوضوع الي حماقات حركية
وجزاكم الله خيرا علي النصح والارشاد
عذرا لا تجلدوهم مرتين
كلنا وبالجماع رفضنا ما حدث فى جامعة الازهر ولكن اعتقد اننا لابد ان نقف هذه الوقفة ونرفع لافته لا تجلدوهم مرتين عذرا فكفى ما هم فيه اما بالنسبة لاسم المدونة فانا مع ا.عبد المنعم وكنت داخل اساسا اعترض عليها واقول ان تعبير حماقات دعوية غير انه غير مهذب لا هو غير صحيح فاذا كنا بنكلم عن دعوة فهوه اسمه اجتهاد والمخطىء له اجر اما لو فيه اصرار على كلمة حماقات فكنت اقترح ان تكون حماقات سياسية بس على اى حال متشكرين على تغييره حماقات حركية هو كويس برضه ويلا مش مهم ... اما بخصوص نقد الذات فمن الطبيعى ان يتم ده فى مساراته الصحيحة داخل الجماعة وعلى كل المستويات اما نقد الذات امام الجميع فانا اؤيده بشده بس ده بدرى عليه شوية بس خطوة مهمة زى ما الجميع بيقول الامن يعرف اكتر من كتير من الاخوان الان وطبعا بعض المحللين والدارسيين عندهم بينات عن كل حاجة ماعتش ناقص غير ان الاخوان الى جوه الجماعة يفتحو عنيهم ويشوفوا كويس بس الخوف الوحيد ان الثقافة دى فعلا بدات تنتشر بس معاها بدا يقل الادب والاحترام فى الحوار بما يخالف اصلا تعاليم الاسلام اما بخصوص نية ا.مجدى فبجد الله يسامحكم احنا من امتى الاخوان علمونا نتكلم عن النوايا بس موضوع النقد الذاتى ده يخلينى اسال هو الاخوان المظلة ام الجماعة والتنظيم طبعا الاخوان الجماعة والتنظيم دى ماشى اما المظلة دى ايه يلا مش مهم
واضح جدا الفرق فى حماس فكل الاخوان حماس بس مش كل حماس اخوان حركة وتنظيم وعشان كده ممكن نسال اجنا هنا فى مصر ممكن نكون المظلة لعدد اكبر خارج الجماعة ولا لازم نكون احنا وبس ... بجد مش عارف وبسال ....اسف على استخدام يلا مش مهم بس فى الاخر يلا مش مهم
إرسال تعليق