الأحد، يونيو 10، 2007

عدنا....


السلام عليكم زوار المدونة الكرام

اسف لحالة السكتة التدوينية التي اصابتني الايام الماضية ولكن ما باليد حيلة حيث انني كنت في معسكر لمدة ثلاثة ايام ولم ارجع منه الا فجر الاحد فاسف علي انقطاعي وسعيد جداا لعودتي

المعسكر

لمن لا يعرف ما هو المعسكر لدي الاخوان فليسمح لي بالتحدث عنه

المعسكر هو احد وسائل التربية عند الاخوان ومن الممكن ان نعتبره من اهم وسائل التربية " تغيير العادات - تبادل القناعات - اكتساب مهارات او عادات جديدة " ولا اريد ان اقصره علي الاخوان فقط حيث ان المعسكر او المخيم يعد من اهم الوسائل المستخدمة عند كل الجماعات البشرية سواء الحركة الكشفية او الاحزاب او النقابات او منظمات المجتمع المدني وعندنا في الاخوان تتنوع اهداف المعسكر

فمن الممكن ان تجد معسكر اهدافه تربوية فقط "فمثلا حضرت معسكر من قبل كان شعاره اكسر المالوف وكان برنامجه مبني كله علي كسر المالوف والعادات المترسخة داخلنا فكنا ننام اوقات قصيرة ومتقطعة وكنا ناكل كميات قليلة جدا من الاكل وكان واجب علي كل منا ان يختم القران في خلال ثلاثة ايام مدة المعسكر وبعدما انهينا المعسكر وجدت انني من الممكن ان افعل الكثير والكثير وان احطم عاداتي وقيودي التي صنعتها باستسلامي لرغباتي وعاداتي

ومن الممكن ان تجد ان معسكر اهدافه ترفيهية وترويحية فقط وزيادة التالف بين افراد المعسكر

واخر اهدافه منحصرة في التنمية الادارية وتقييم خطة العمل ومدي تحقق اهدافها وهنا ستجدنا نخرج من ورشة عمل لندخل في اجتماع تقييم وننتهي منه لحضور محاضرة ادارية

وهكذا تجد اهداف المعسكر تتغير بحسب الاحتياج ولكن يبقي خيط يربط كل هذا وهو مناخ الحب والتالف الذي يسود المعسكر وفرحة لا استطيع التعبير عنها برؤية الاخوان الذين لا استطيع رؤيتهم الا لماما نتيجة لتباعد الاماكن وانشغالات الحياة

اما بالنسبة للمعسكر الذي كنت فيه فكان متعدد الاهداف وذلك لانه كان يجمع بين الترفيه والتربية حيث كان برنامجه يتميز بوجود فقرات حرة طويلة المدي وفقرات اخري الزامية لمناقشة بعض مظاهر الخلل سواء سلوكي او ادائي التي ترصد بين الافراد في خلال الفترة التي تسبق المعسكر

الحياة مش حلوة

بالطبع ما دمنا اخوان فنحن يجب ان نمارس انشطتنا بمنتهي الحذر حتي نبعد عن تتار امن الدولة ولذا ستجدنا حريصين جدا في الحديث في التليفون وكذلك في خروجنا ودخولنا في الامكاكن التي نقضي بها ايام المعسكر وايضا في ذهابنا وايابنا ونتوقع في اي لحظة هجوم تتار امن الدولة علينا ولكن ربك يسلم

مشاهدات في المعسكر

اثناء فقراتنا الحرة كنا ننزل لنتنزه وللاسف كنا نرصد سلوكيات غريبة جدا يفعلها المصطافين والتي انا متاكد من عدم فعلهم لها في اماكن اقامتهم الاصلية وهذا الازداوج ستجده في الملابس والاخلاقيات ونمط الحياة حتي ايقنت تماما في المثل الذي يقول " البلد اللي انت مش معروف فيها اعمل هدومك بطريقة مش كويسة واجري فيها "
طبعا انا استبدلت بعض الكلمات حفاظا علي الاداب العامة

ان انا كنت سعيد جدا لاني قدرت اكسر حالة الاستعباد الوظيفي التي كنت اعاني منها بحضوري المعسكر وخروجي خارج اطار العمل وتفاصيله وكذلك حصولي علي اجازة لحضور المعسكر

بالطبع دار حوار ساخن حول ما حدث في الفترة الاخيرة من جراء ما نشرته المصري اليوم واستفدت جدا من اراء الاخوان التي اتفقت او اختلفت مع التجربة وكنت سعيد جدا بالمناخ الذي دار فيه النقاش والحوار والذي اثمر عن رؤية بدات تتبلور داخل عقلي حول قواعد وضوابط النقد الذاتي وكذلك الحديث بعلانية عن الداخل الاخواني فادعوا الله ان يوفقني في اعدادها وجمعها

في بعض الاحيان نرسم صورة ذهنية عن شخص ما ولكننا عندما نحتك به او نعامله نكتشف مدي خطأنا في هذا التصور وتذكرت في داخل المعسكر مقولة كنت سمعتها من احد الدربين في دورة لمهارت الاتصال الفعال تقول " الخارطة ليست صادقة دائما " والخارطة المقصود بها الخرائط التي نرسمها للاخرين داخل اذهاننا

سبب كبير في تفاقم المشاكل وخاصة الشخصية منها الاعراض والتجافي الذي يحدث بين اطارف المشكلة وعدم سعي كلا من الطرفين للحوار والحديث مع بعضهما البعض هذا الحوار الذي بمجرد حدوثه ينسي الطرفين ما كان بينهما وتنشرح النفس وتنزوي نزغات الشيطان التي كانت في الصدر او عقل وتلك المشاهدة حدثت وتحققت منها عندما جلست مع احد الاخوان علي هامش المعسكر لنتصافي من جفاء كان قد حدث بيننا

واخيرا المعسكر كان لي بمثابة استراحة تقابل مسافر علي طريق طويل وفي نهار شديد الحرارة او لحظة هدوء انتابت عقل تحول الي ميدان مضطرب نتيجة لكثرة الافكار والحيرة او سنة نوم حلت علي جسد مرهق مكدود او يد طبيب حانية امتدت لتعالج جسد مثخن بالجراح
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه
انا غسلت نفسي ورجعت
ويللا مش مهم

هناك 22 تعليقًا:

أبو الفـــداء يقول...

أهلا بعودتك مرة أخرى...
فقد أثرت النقع من حولك نم انصرفت...
فاشتقنا إليك وإلى تدويناتك الهادفة الثائرة(أقصد التي هي مقدمة للتطور)


ملحوظة:أول مرة أشوف حد إخوان يتكلم عن المعسكر...غريبة...مع إنه مكتوب في كتاب الرسائل..

ويلا مش مهم..على رأيك...

غير معرف يقول...

هل سمعت عن إهانة مجلس الشعب في المنوفية من قبل أمن الدولة:

http://yaser88.blogspot.com/2007/06/blog-post_09.html

شروق الشواف يقول...

حمدا لله على السلامه

جزاك الله خيرا عن الحديث عن المعسكر

حقيقة ذكرتني بيوم كنت في دوره عامه فيها افراد من تيارات مختلفه ... تحدثوا عن حادثة الازهر وان الاخوان يدربون شبابهم بالمعسكرات على السلاح ...فتحدثت يومها عن المعسكرات في الاخوان واهدافها وبرامجها ....وجاء لي بعدها ...إحدى البنات لتقول لي ...[ انتي اول ةاحده من الاخوان تتكلمي بصراحه عن الاخوان ...اكيد لو حدسمعك من الاخوان هيبقى ليه رد فعل ...ازاي تتكلمي كده ...]
بس الحال الان غير الحال والوقت غير الوقت ...والصراحه مطلوبه مالم تضر

جزاك الله خيرا
وحمدا لله على السلامه

مصري إخواني يقول...

لا أدرى ما أقوله لك ياصاحبى يامجدى نعم المعسكر هو أحد وسائل التربية داخل الإخوان والحمد لله الذى أعادنا على خير لكن ياعمو مجدى هم هيتربصوا لمن بعدنا انت عارف ملهمش هم فى الدنيا غير اعتقال الإخوان.... لكن ياللا مش مهم الحمد لله على عودتك سالما

خطــاب يقول...

اعجبتنى جدا تلك الافكار و الاهداف المحددة بدقة للمعسكرات
فمن المفيد عدم اقصار المعسكر على جوانب الترفيه فقط
فافكار مثل تغيير نمط
الحياة كالنوم المتقطع او ختم القران فى 3 ايانم كما ذكرت من شأنها من شأنها تقوية الارادة لتغيير عادات خاطئة او التكيف مع وضع جديد و غير مألوف

القادم من الريف يقول...

السلا م عليكم

معسكر مبر ور وذنب مغفور عقبا ل كل سنه يا صا حبى وربنا يهدى النفوس ديما كده
ودعو اتك يا معلم
وسلام

صعيدى يقول...

حمدلله على السلامة يا سعادة الباشا منور والله
ايه الحلاوة دى
ايه الجمال ده
ايه الادب والاخلاق دى
بس ممكن اقتراح
مجرد اقتراح صغير
صغير
ممكن لو سمحت بعد كده لما تاخر تسيب خبر علشان منفضلش مستنينك كتير
اما ناس

يالله مهم جداا
هنعمل ايه بقى قلبى مش فى ايدى

محمد القط يقول...

معسكر..معسكر...معسكر...

أول معسكر ليه مع الإخوان...كان فيه مجدي سعد ..في الاسكندرية

ومجموعة من *1 *ألزلز* الإخوان إلي قابلتهم في حياتي..ناس تجارة الجدعان

وفاكر إني كنت أول من سنة سنة حسنة مع الإخوان في المعسكرات...
حيث يعد محمد القط من أوائل من دمسِو الفول في معسكر إخواني..بدلاً من شراء فول من عند الباعة الجائلين والذي كان يلفت أنظار مخبري أمن الدولة ..فضلاً عن ان وجبة الفول الواحدة *2 *لمعسكر إخواني* تكلف خمسة جنية ..من الممكن أن يعد بها قِدرة فول أو حلة فول مدمس تكفي لمدة ثلاث أو أربع أيام إفطار وعشاء..
بالإضافة إلى أن محمد القط ..يعد من أمهر مدمسي الفول في جماعة الاخوان المسلمين..
وده هيذكره التاريخ للأجيال القادمة من الاخوان بعد ثلاثين ولا أربعين سنة لما يستضيفونا الاخوان في معسكراتهم علشان نحكي عن جيلنا من الاخوان..ومغامراته..إن شاء الله
- رحم الله محمد القط وإخوانه "آمين"...

----------
* صيغة تفضيل من لزيز
* المعسكر من عشر إلى عشرين فرد ..تقريباً

omar مشروع بطل يقول...

حمد الله على السلامة وان شاء الله تكون استفدت وتستمر بقى

مشكلتى دايما بعد المعسكرات فى الاستمرار
____________________
ليك عندى رسالة مهمة جدا جدا

عبد الرحمن يقول...

حمد لله عالسلامه يا أستاذ مجدي

جميل أوي جو الأخوه إللي وصفته
ربنا يديييم المحبه

بس انا عايز أعاتبك
مش كان واجب تعزم زوار المدونه معاك في المعسكر ده
أو كنت قول عالمعاد والمكان والناس براحتهم

يلا مش مهم

Arabian GiRl(caaaaat) يقول...

عودا احمد...

محمد العنانى يقول...

عوده موفقه
استفاده جيداه ان شاء الله
تحياتى

واحدة بتحب البلد دي يقول...

مممممممم

مش حاقول باقر ولا باحسد
خلينا نقول باغبط الاخوة عالمعسكرات


دايما لما اخويا يرجع من اي معسكر ويحكيلنا علي المعسكر
كان بيملاني الشعور ده
باغبط الاخوة عالمعسكرات


بالنسبة للاخوات بيبقي اقصاها يوم جهادي او تربوي لعدد طويل من الساعات وله برنامج محدد
لكن معسكرات معسكرات طبعا لا
ويا ما حلمت اني اطلع معسكر زي اللي اخويا بيحكيلي عنهم

نقول ايه بس
يللا مش مهم


حمدا لله عالسلامة
وجميل الحديث بالصراحة دي عن المعسكرات
الناس محتاجة تعرف اكتر والصراحة مطلوبة زي ما قالت شروق طالما لم تضر

SHAHEENSHY...فوضى منظمة يقول...

حمد لله على سلامتك يا استاذ مجدي
المعسكرات من الحاجات الجميلة جدا داخل الاخوان ..ووسيله رائعة للتربيه

مش عارف ليه كده جتلى فكرة مجنونه..وهي لو ان المعسكر ده اتصور فيديو والناس كلها شفته لان المعسكر ده ابسط حاجه واقوى حاجه توضح مجتمع الاخوان من الداخل ..ونعد بقى نعمل استفتاء على احسن شخصيه فكاهية واحسن موقف واحسن فقرة ونجم المعسكر ..احلام بقى

بالتوفيق

عبد الجواد يقول...

حمد لله علي السلامة يا صاحبي
هو ده برده وقت معسكرات
ربنا يتقبل منك ومن اخواننا جميعا
في انتظار ابداعاتك

عبدو بن خلدون يقول...



مش
عيب

ولا
حرام

بس

هو

يعني

ممكن

أقولك

و
ا
ح
ش
ن
ي

الكواكبي يقول...

يا قلبكم الميت . . معسكر في الطحن ده؟ عموماً معذورين بس انت ما جبتش سيرة التلت مشكل والرز بالخلطة اللي مسحتوا بيهم زوركم هناك
عموماً الحاج مجدي نفسه تبقوا تدولوه خبر علشان يعمل الواجب مع "الأفندية" بحسب تعبيره

Dr cool يقول...

السلام عليكم يا عم مجدي

بصراحة كنت جاي أمصلح هنا مصلحة و أدعوك لزيارة مدونتي الجديدة و امشي ، بس بصراحة مش قدرت أمسك نفسي إني أقرأ الموضوع و أعلق عليه

أعلق عليه أقول إيه ؟؟؟؟؟؟؟

أقول لك يا بختك يا عم ، قولي يا عم انت في أي شعبة علشان أنقل عندكم ، علشان أنا ناقص أبوس رجل الإخوة عندنا علشان يعملوا لنا معسكر و مش راضيين ، بصراحة المعسكر من أجمل و أروع وسائل التربية عند الإخوان و أكثرهم تأثيراً ، لأنه ببساطة يعتمد على فكرة المعايشة الكاملة

بس بصراحة حركة جامدة إن المعسكر يكون في التوقيت ده و خصوصاً إن البُعدا مشغولين في موضوع الانتخابات

خير إن شاء الله و عقبالنا يا رب





أوبس ، نسيت

أدعوك يا باشا لزيارة مدونتي الجديدة ، زيارتك لينا يافندم هتكون دفعة للأمام إن شاء الله

http://baddan-fee-malta.blogspot.com

بادَّن في مالطة


جزاكم الله خيراً يا فندم

محمد عباس يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وانتا يا استاذ مجدي بتتكلم افتكرت المعسكر اللي كنت فيه قريب

ياااااااااااااه

روح الاخوة دي مالهاش حل .... تربويات ..ايمانيات... ترفيه....

ود وتواصل تثبيت لمفاهيم ... تغير مفاهيم غلط....

اداريات.......بجد بجد المعسكرات دي روعه

ربنا يديمها علينا نعمة

مصطفي يقول...

والله يا عم مجدي رجعتني لأيام زمان أوي ، أيام ما كانت المعسكرات فعلا بتظبط الواحد صح وتديله دفعة يقعد بيها شهور منطلق الي الله ، بس للأسف مع أن ثقافة المعسكر واحدة في الاخوان واهدافه كذلك واحدة
الا أن روحه تختلف باختلاف المكان ، لما كنت في اسكندرية كان الموضوع كبير أوي وكذلك أيام الجامعة وعدت أيام علي الواحد لا يستطيع أن ينساها من الزخم المعرفي والفكري والروحي والعاطفي الذي كنت أخرج به من هذه الأيام ، ولكن دوام الحال من المحال ، لما الاقدار جابتني مدينة نصر الجو اتغير خالص وبقت الدنيا مراجيح وبيسين ومفيش مانع نصحي قبل الفجر بعشر دقايق ونديها ركعتين قيام ونصلي بسرعة وننام ، وياريت الحكاية انتهت عند كدا ربنا كرمني أكتر ورحت مصر الجديدة وسلم لي يا معلم علي فولكم المدمس والجبنة القريش والعسل الأسود اللي اتغيروا وجت مكانهم طواجن السمك صدور الفراخ المشوية وصينية الحلويات المشكلة ، ربنا يكرم كل الأخوة ومع كل لك فلا أستطيع أبدا أن أنكر كم اشتاق الي هذه الايام حتي لو كانت في مدينة نصر ولا مصر الجديدة وحمدالله علي السلامة بس انتم بدرتم أوي
شغل معلمين

ZEZO يقول...

http://ourvoice2007.blogspot.com/

عايزكوا نتوروناو
وتردوا على الموضوعات المطروحة

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا استاذ مجدي
اتمنى انك تفتكرني
اسمي طارق قاسم من حزب العمل وكان لي شرف مشاركتك مع شباب رائعين اخرين اجتماعات الاعداد لمشروع(جامعتنا) اواخر صيف 2005
لكن لو لم تذكرني فيبقى يلا مش مهم
المهم
عاوز اشيد جدا بمبادرتك مع شباب االمدونين الاخوان في احداث حالة من الجدل البناء الثري التجديدي ومنه ما تعلق بشعار الاسلام هو الحل
ثانيا
بوركت على المبادرة بالحديث حول بعض الامور التي يعتقد كثيرون انها قدس الاقداس عند الاخوان الذي لا يجوز الاقتراب منه مثل موضوع المعسكر
وحقيقة ان من اسباب اعجابي بالاخوان المنظومة التربوية رائعة العملية التي ينتهجونها لقتل كل بواعث الرخاوة والركود في شبابهم
الذين ارى انهم طليعة شباب استعادة مجد الاسلام
مرة اخرى بارك الله فيك وبان الله تعالى دوما للامام في سبيل الله