الأحد، أبريل 22، 2007

استعنا علي الشقا.. بالله


طبعا بعد ارائكم اللي كانت كلها تدفعني ناحية البدء في الكتابة وتلقي في نفسي مشاعر التشجيع والاصرار وعدم الخوف او الارتياب فقد قررت ان اكتب وانشر تلك التدوينات ورزقي ورزقكم علي الله
بس في حاجة هانحط شوية شروط علشان منختلفش بعد كدة وعلي راي المثل اللي اوله شرط اخره نور

1- استئذن من قصاص ومنعم وكل ابطالنا الذين يدفعوا ضريبة حرية مصر واهلها من حريتهم واذكرهم اننا في جلساتنا الخاصة التي كانت كنا متفقين تمام الاتفاق ان الضربات الامنية هي احد اهم اسباب عدم التوسع في فضيلة النقد الذاتي واننا يجب الا نتوقف او نشل حركتنا وتقدمنا بسبب تلك الضربات ولكن وجب علي الاستئذان منهم
2- ارجوا عدم التجريح او الاهانة بين المتناقشين او لشخص المدون كما حدث في تدوينة "وكاد مسؤلي ان يسلبني اعز ما املك"
3- ارجوا عدم التشكيك في النوايا ودعونا نعيش في عالم الافكار ونترك عالم النوايا لرب النوايا الذي يعلم خائنة الاعين وما تخفي الصدور" كما حدث في تدوينة "حماقات حركية "
4- ارجوا رعاية التجربة واحاطتها بسياج من النصح والارشاد والحنو لانجاحهاوللاستزادة من الممكن الرجوع الي تدوينة يا رب يفهموني صح
والان تعالوا نعرف لماذا اسم "استعنا علي الشقا بالله"
عصافير عمي
منذ تسعة عشر سنة كان عمي يهوي تربية العصافير والاسماك واشياء اخري كثيرة وكنت ابلغ انا من العمر حوالي عشرة اعوام و كان من واجباتي الاسبوعية الذهاب مرتين لشراء اكل تلك العصافير وكنت اشتريها من "عم عصفور" اشهر عطار في شارع زين العابدين بالسيدة زينب وكنت دائما عندما اذهب اليه اجد زحام شديد وخاصة من النساء وطبقا لسنين عمري القليلة وحجمي الصغير فكان علي الانتظار لاكثر من ساعة حتي اجد منفذ لي لاصل الي عم عصفور او احد ابناءه واطلب ما اريده وفي خلال تلك الساعة كنت اقف اشاهد عم جلال
وعم جلال هذا "علي ما اتذكر اسمه " رجل في العقد الخامس من عمره يملك جسد شاب في العشرين وكان عمله هو " العتالة " اي انه يقوم بحمل اجولة البضاعة والتي تزيد في بعض الاحيان عن السبعين كيلو للجوال الواحد لايصالها للمخزن الملحق بالمحل وكان يؤدي عمله بروتينية شديدة ولا يظهر علي وجهه الملل ولا التعب ابدا وكان لا يبالي بما حوله ولا يلتفت الي من يناديه ولا يهتم باي حدث يحدث في السوق او الشارع حتي ولو كانت مشاجرة تسيل علي اثرها الدماء
كان دائما عم جلال يحمل الاجولة ويحمل وجهه الكثير من علامات الصرامة وعينه مليئة بالتحدي وخطواته ثابتة مستقرة وكان عندما يبدأ في حمل الجوال كان يهتف بنداء ما زلت اذكره وهو عنوان التدوينة " استعنا علي الشقا بالله " ويمد في حروفه حتي يستوي الجوال فوق كتفيه ثم يبدأ في الحركة نحو المخزن وهو يردد " ياقوي "

" كنت اقف مشدوها امام هذا المشهد في كل مرة اتواجد فيها عن "عم عصفور " وكنت اتامل "عم جلال" في حركاته واتصوره كوحش اسطوري لا يستطيع احد مغالبته او تحديه وعندما كنت اسمع كلمته الشهيرة " استعنا علي الشقا بالله " كنت اشعر انه يستدعي قوي خفية لمساعدته في اداء تلك المهمة وعلقت في ذاكرتي تلك المقولة وكنت اتذكرها دائما عندما اكون استعد لبداية تفاوض تجاري او التدخل في حل ازمة ما وعندما هممت بالكتابة في موضوع النقد الذاتي تخوفت مما حدث في المرة الاولي عندما كتبت تدوينة وكاد مسؤلي وايضا حماقات حركية الا ان ارائكم بثت الطمائنينة في قلبي وتذكرت مقولة عم جلال

استعنا علي الشقا بالله

واستعنا علي الشقا بالله هي مجموعة او سلسلة تتناول رسائل في النقد الذاتي سواء افراد او تنظيم , سلوكيات او افكار , قضايا عضالية اي مستمرة ولم تحسم وقضايا مواقفية اي تجاه الاحداث الجارية

واترككم الان وانتظروا قريبا جدا اولي حلقات " استعنا علي الشقا بالله " تدوينة

علموا انفسكم التمرد والدهشة ورمي الاحجار

واستعنا علي الشقا بالله

ويللا مش مهم

هناك 27 تعليقًا:

هاجر يقول...

ربنا يوفقك يا استاذ مجدي ونحن جميعا منتظرين هذه الحلقات ويارب يجعلها في ميزان حسناتك

عبدالرحمن رشوان يقول...

وفقك الله أخى الحبيب
وأعانك على تبعات أمرك

واحد بيحبك قوي يقول...

استاذي الفاضل مجدي سعد

انا موافق تماما علي موضوع النقد الذاتي بالشروط اللي انت قلتها طبعا
اللي هي الالتزام بادب الحوار وادب الاختلاف وان يكون النقد بناء .......الخ

بس يا استاذ مجدي الكلام ده في كتير من الاخوان عملوه وبيعملوه وفي حاجات كتير اتصلحت لان ده الاصل عند الاخوان وفي حاجات لسه ماتصلحتش فالدنيا مش وحشه بالصوره دي انا عندي مثال عن تجربه شخصيه حصلت معايا وهي ان مسئول الاسره بتاعتنا ماكناش مرتاحين معاه وفي كتير من الحاجات اللي انت ذكرتها في تدوينه سابقه اما كنت بتتكلم ان المسئول بيسلبك اعز ماتملك المهم ان احنا كأفراد الاسره ماسكتناش رغم ان مسئول الاسره ده كان مسئول اداري كبير خارج الشعبه
ومع ذلك لما اشتكينا للناس في الشعبه عندنا بعد مناقشات ومداولات غيروا المسئول وجابلونا اخ استريحنا معاه كثيرا
انا عاوز اوصل حاجتين ان منهج الاخوان صح بس الغلط في تطبيق المنهج ده من بعض الافراد لاننا بشر موش ملايكه ولان صوابع ايديك مش زي بعضها

وبناء علي ذلك لازم يكون دورنا كناس ايجابيين ابداء الرأي والنصيحه في الحاجات اللي نشوفها غلط ومنسكتش بس احنا عاوزين نفكر في طريقه فعاله عشان الحاجات اللي نقولها لما حضرتك تبدأتتكلم تجيب نتيجه
انما احنا كده هنفضل نتكلم ونتخانق مع بعض ونختلف في الاراء وفي الاخر اللي في ايديهم قرار التغيير ناس تانيه مش بتسمعنا ومش بتشاركنا في النقاش ده

فعاوزين نقترح وسائل لتفعيل الموضوع ده مثلا ندعوا حد من اعضاء مكتب الارشاد او من اعضاء المكتب الاداري للمحافظه او الدكتور عصام
للمشاركه معانا ممكن يفهمنا حاجات احنا غلطانين فيها وممكن يتبني اراء من عندنا ويقنع بيها الناس ويبدأ التغيير

وما ظنش الوصول لحد من الناس ديه بالامر الصعب ولا ايه يا استاذ مجدي

يا ريت اللي عنده اراء تانيه لتفعيل الموضوع يقولها قبل ما استاذ مجدي يبدأ الكتابه

اخيرا ادعوك يا استاذ مجدي ان حضرتك برده تراجع نفسك مع الناس اللي تحتك لا ن احنا لما كنا طلبه وكنا مسؤلين برده وحضرتك كنت مسؤلنا كنا بصراحه بنشتكي من حضرتك في بعض النقط اللي حضرتك بتشتكي منها من مسؤلينك
ويلا الموضوع مهم

محمد رفعت يقول...

(قشدة) عليك يا عمنا الكبير

والله أنا كلي شوق لهذه السلسلة العظيمة

......

وتبا للميبنقميين

وليخسأ المونجوبولي

أحمد شلبي : مدون جديد يقول...

تجربة فريدة كان الاخوان دائما في حاجة اليها ليكتمل عرشهم الممرد من قوارير.... كل التمنيات ان تخرج هذه المحاولة من اطار المجهود الفردي الى اطار تتبناه الجماعة

محمود سعيد يقول...

والله هو لازم يكون شقا

يعنى لازم تلاقى حضرتك واحد يطنش كل الحاجات اللى حضرتك قولتها البوست ده

بس لازم نعمل الشقا ده
عم جلال كان بيعمله أكل عيش

وإحنا لازم نعمله إصلاح


وربنا ييسر لحضرتك
ومتلتفتش للكلام اللى مش كويس اللى بيخالف اللى حضرتك قولته البوست ده
والتفت بقى للباقى كله
جايز برضه حضرتك تكون غلطان :-)

واحد من الإخوان يقول...

بيني وبينك
هو فعلا شقى
من الناس اللي جوة
ومن الناس اللي برة

ومن حبايبك

يا سلااااااام
ده هتلاقي الخدمات نازلة عليك إيه
خد عندك بقى
ربنا يسترها معاك والله
على كل حال يلا وإححنا وراك
محمد حمزة

الكواكبي يقول...

"نهيتك ما انتهيت والطبع فيك غالب . . وديل المدون عمره ما يتعدل ولو علقوا فيه مية قالب"
يا بن الحلال انا مش حذرتك امبارح من اللي انت بتعمله ده؟ تحت اي ظرف احتكاكي او خبراتي هاتلاقي في النهاية ان الصورة عندك مش كاملة ؛ وبعدين السلسلة اللي انت هاتمشي فيها دي سبقك اليها جاسم سلطان والشباب بتوع اكاديمية التغيير لدرجة ان هما تقريباً ناشرين مقالات بعناوين قربية . . ممكن تعمل احالة ليها

تحية واجبة: انا باحيي الشاب المجدع اللي قال لك فوق انك كنت خانقهم وانت مسئولهم ودي ملحوظة مهمة جداً لازم تراعيها يا مجدي وانت بتكتب انك مش بس تفتكر اتعمل فيك ايه . . لا يا جميل؛ لازم برضه تحاول تفتكر انت كنت بتعمل كده ليه واللي ليه غرض دعوي توضحه واللي كان ناتج عن ضعف بشري او نزعة سلطوية برضه توضحه من غير كسوف
يقول الإمام أبو حامد الغزالي في الإحياء : وآخر ما ينزع من قلب العارف بالله حب الرياسة

ربنا يتقبل وابقى اقابلك في معسكرات الأسرى بعد الغزو

عاشقة الرحمن يقول...

انا كنت ناويه اعمل سلسله زى الى حضرتك بتتكلم عنها دى بس بجد ترددت كتير

وده مش خوفا اكتر ماهو احساسى بقله خبرتى

فقررت فى نهايه الامر ان اكتب ما يخص الشباب الاخوانى فقط وده مش هيبقى نقد بس انما برده من العدل ان نذكر نماذج مشرفه من الاخوان

وهذا ما انتظره من سلسله حضرتك

وربنا يوفق حضرتك

عبد الرحمن يقول...

شد حيلك جامد
واكتم نفسك
وخوش في الموضوع براسك
ولا يهمك
كلنا في ضهرك

غير معرف يقول...

بصراحة يا صديقى أنا قلق من الموضوع ده وياريت تفكر أكتر ان مش معترض على الفكرة ولكن متخوف من طريقة التناول
ودعنى أسأل هل التدوين فى هذا الموضوع سيكون مفيدلجيع الاطراف وهل هيحل المشاكل دى اويساهم فى حلها ام سيسبب المتاعب لصحبه التدوينه لا أقول لك أن تؤثر السلامة وتكتم فى قلبك ولكن أعتقد أن هناك مسارات يمكن ان تناقش من خلالها هذة المواضوعات وان كان الامر سيطول ولكن أعتقد ان هذا هو الافضل فى وجة نظرى وخلى بالك فى ناس عماله احنا ورك واول ناس هتجرى وتسيبك أتمنى ان تفكر كثير خصوصا أن التدوينتين السابقتين أثارو جدل عميق وأعتقد انك لم تستطيع ان توضح الصورة لكل الناس لذلك ارىان تناول هذة الموضوعات يجب ان يكون وجه لوجه لا من خلال التدوين
والله من وراء القصد وهو يهدى السبيل وربنا يعينك

اخوانيه يقول...

تحياتي أ/مجدي
برجاء اخذ رايي باهميه لعلهيكون مختلف
وهوان الاخوان دائما يبحثون عن نافذة تربطهم بالعالم وتوضح ارؤهم فعندما يفتح الله علينا بالمدونات نستعملها في النقد
فمن الافضل ارسال رسائل لتوضيح الاوضاع لمكتب الارشاد او اجراء حوار مع احد افراده ويكون النقد داخليا افضل من "نشر الغسيل" فالدنيا كلها بتنقدنا وايضا تنقدالاداريات

شذى مولوتوف يقول...

استاذ مجدى كلنا معاك

بجد دوووس ولا يهمك

هانفضل لغاية امتى ما ننقدش نفسنا قدام حد

والحد ده ماسك عيوبنا وعمال يذلنا بيها

اعتقد اما نناقش عيوبنا بنفسنا هانستفيد وخانغير نفسنا بالتأكيد

بعيدا عن موضوع النقد

هو حضرتك بتجيب الصور التحفة دى منين؟؟

غير معرف يقول...

انا بعلنها من الان انا بتبراء من كل كلمه هتكتبها ممكن ان تفهمه ان فيها نقد للجماعه وبتهمك من الان انك غير مدرك لرؤى الجماعه ولتفكيرها ولوسائها التربويه ولعلمك هبلغ عنك نقيبك

منة الله يقول...

في انتظارك

:)

محمد جمال يقول...

أستاذ مجدي
أنا أسف بس انا ضد النقد الذاتي علي النت لان اللي هيقراء قد يكون أخ و يفهم و يتناقش معاك و فد يكون مش أخ و بالتالي يتم تصوير ذلك النقد انه صراع أجيال داخل الجماعة وان الشباب مخنوق من القيادة وان القيادات قاعدة علي نفس الشباب و الاسطوانة المشروخة المملة دي لذلك أري ان النت ليس مكان النقد الذاتي اعلم انك خلاصث أخذت خطوات في طريق تلك التدوينات بس حاول تخليها خفيفة علشان الاخوان مش كلهم علي فهم واحد ممكن يكون فيه واحد فهمه بسيط فيفتن تشيل أنت وزره وده مش حلو و ربنا يثبتك و يثبتنا كلنا
أني اححححححححححبك في الله كثيييييييييييييييييرا

غير معرف يقول...

FE MOSHKELA WA7DA
kam wa7ed bekraa el modawana
lo kano 20 30 wa7ed yebaa kol ely bete3melo enak bete3mel magmo3a tab3a lek
lo kan fe tareka en el kalam da yetnakesh 3la netak awsa3
yebaa howa da el shoghl

أروى الطويل يقول...

ما اقدرش اقول غير
:D
:D
:D
:D
طول ما انا بقرأ ده التعبيير اللي
انا عاملاه
***
علي فكره في حاجات برضه عاوزة اعلق عليها عندي في مدونتي
ان شاء الله تشوفها قريب
عن الاخوان طبعا
في تغيير كده عندي
نفسي تنورني وتشوفه

fnan_geology يقول...

استعنا على الشقى بالله

منتظرين بعد الفاصل


وسلااااااام

مصري إخواني يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مصري إخواني يقول...

عم مجدى انت هنا قاعد والإخوان المحاكمة بتاعتهم غذا الخميس 26/4 قوم ياعم شوف احنا هنعمل ايه
عبده دسوقى

امام الجيل يقول...

هو اكيد موضوع جميل ومهم بس المشكلة ان اللى هيتابعك ويتفاعل معاك ويفهم كلامك كويس اخوان بس وغير الاخوان يا اما يكونوا مش فاهمين الكلام ده يا اما ناس تكون متحاملة على الدعووة فيلاقوها فرصة ويشتموا بقى مش عارف بس ربنا يوفقك

غير معرف يقول...

سید اولاد پیغمبر اسلام = سنده اولاد شیطان

سید اولاد زهرا بنت رسول = فضله نجس شیطان در خاک پاک ایران.

سنده موجودات در حلقوم فاطمه زهرای بنت رسول الله

کیر سید مجهول تو کس خو کون خواهر و مادر سید اولاد پیامبر اسلام

سنده ملت جهان تو کس و حلق خواهر و مادر مداحان و روضه خوانان خاندان محمد رسول الله

غير معرف يقول...

We will have every Hizbollah women fucked by dogs.
We will send Phallus of ours into ass of All priests moslems.
We will have Khamenei and Rafsanjani and Ahmadinejad and Khatami and Akbar Ganji fucked by a great penis Of donkey and whale .
We will fuck all foreign government which help mullah.
کیر سگ تو کس ننه سید اولاد پیغمبر و کس ننه خود پیامبر اسلام.

کیر خوک تو کس ننه امام حسین.

کیر خر تو کس ننه شیعیان.

کیر خر آغشته به سنده خوک تو کس ننه ماموران وزارت اطلاعات و بسیج و سپاه و پلیس جمهوری اسلامی و تمامی کسانی که فعالیت حراست و حفاظت و اطلاعاتی دارند.

کیر خر تو کس ننه ماموران سانسور اینترنت.

صلوات: الله و کیر خر تو کس ننه محمد و آل محمد.

الاسلام ومادا بعد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ربنا يعين ان شاء الله
لان الدنيا بقى كلها تعب
وده بشهادة القران
ان الانسان فى كبد
فيكون فى كبد بشرفه

غير معرف يقول...

有什么 有什么网址 有什么新闻 有什么博客 有什么论文
有什么图片 有什么音乐 有什么搜商 有什么帖客 天气预报

buy runescape money يقول...

runescape
runescape money
runescape gold
百度排名
buy runescape money
runescape.com
buy runescape gold
runescape cheat
runescape tip
百度排名
wow
world of warcraft
wow gold
warcraft gold
buy wow gold
cheap wow gold
百度推广
runescape
runescape money
runescape gold
buy runescape money
buy runescape gold
runescape cheats
runescape tips
google排名
runescape
runescape money
runescape money
runescape gold
buy runescape money
buy runescape gold
runescape.com
runescape items
google左侧排名
runescape
runescape money
runescape gold
google排名服务
buy runescape money
buy runescape gold
www.runescape.com
runescape.com
runescape items
百度推广
dofus
dofus
maplestory mesos
wow
world of warcraft
warcraft gold
wow gold
buy wow gold
cheap wow gold
wow
world of warcraft
warcraft gold
wow gold
buy wow gold
cheap wow gold